Kronisk stress

Hvordan opstår kronisk stress? Og hvad sker der i hjernen?

Kronisk stress, er den lægelige betegnelse for langvarig stress. Kronisk opstår når du over en lang periode (vi taler måneder eller år!) har et forhøjet niveau af stresshormoner i kroppen, som giver sig udslag i stresssymptomer af den ene eller anden art.

Stress er jo i sig selv en hel naturlig og ufarlig biologisk mekanisme, der gør os i stand til at handle, når der er brug for det. Stress bliver først skadelig når den bliver langvarig. Læs mere her.

Kronisk stress kan opstå efter et decideret stresskollaps. Hvis du ikke får den rigtige behandling eller kommer for sent i gang med en behandling. Dine omgivelser, arbejdsplads og miljø kan også have stor indflydelse på varigheden af din stresstilstand, afhængig af den opbakning, fleksibilitet og forståelse, du møder der. Du kan også være uheldig kontinuerligt at støde på nye stressorer – det kan være skilsmisse, dødsfald, udfordringer med børnene, belastende relationer, flytning e.l.

Men du har faktisk selv en helt afgørende rolle i, om din stress bliver kronisk eller ej. Tager du ikke din situation alvorlig, har du svært ved at acceptere din stress, har du vaner eller en adfærd der, spænder ben for dig – ja, så kan det desværre være svært at komme hurtigt ovenpå igen.

Ændringer i hjernen

Oppe i vores hjerne sidder et lille område, der hedder Amygdala. Amygdalas funktion er at reagere på stress og farer og gøre os i stand til at kæmpe eller flygte. Det er her, der sendes besked fra, om at der skal udskilles stresshormoner fra binyrerne.

Det er også i Amygdala at vores følelsesmæssige hukommelses sidder.

Jeg hørte engang om en kvinde, der var VIRKELIG bange for fugle – selv den sødeste lille gråspurv kunne få koldsveden frem hos hende. Og tanken om Markuspladsen i Venedig…kunne hun slet ikke tænke til ende. Det viste sig, at hun som spæd havde haft en vildfaren fugl i sin barnevogn, der havde basket længe og voldsomt for at komme ud igen. Den oplevelse sad stadig i kroppen på hende – godt lageret i Amygdala ’hard-disken’. Ved synet af en fugl sendte Amygdala besked til kroppen, om at der var virkelig stor fare på færde.

Under langvarig stress, vokser Amygdala sig fysisk større og bliver så dominerende at den hele tiden sætter din krop i alarmberedskab. Det udvikler sig til en invaliderende tilstand, hvor selv den mindste opgave udløser stresshormoner og -symptomer i kroppen. Det kan føles som om at alt, hvad dine sanser opsnapper, bliver taget ind helt ufiltreret. Du bliver mere lydfølsom, du kan blive påvirket af meget lys fx i stormagasiner. Større forsamlinger med mange mennesker kan sætte dit alarmberedskab i gang, fordi der er mange indtryk, meget larm og meget at forholde sig til.

Din hjerne vil også være indstillet på alt, hvad der kan være farligt og glædeligt selv digte videre på, hvordan situationer kunne udvikle sig fra noget helt uskyldigt til noget meget farligt. At sende dit barn af sted alene på cykel om morgnen kan nemt udvikle sig til kidnapning, brutale mord og blodige trafikulykker… Amygdala kan sætte gang i mange livlige fantasier..!

Samtidig med at Amygdala vokser sig større, skrumper Hippocampus. Det er den del af din hjerne, som regulerer stresshormonerne og som skaber ro i krop og hoved. Det er også den del af hjernen, der ser muligheder og løsninger, når vi er presset.

Som følge af disse ændringer i hjernen, er det desværre ikke sjældent at kronisk stress medfører angst og depression. Ligeledes vil belastningen i mange tilfælde betyde at du får svært ved at huske, at koncentrer dig i længere tid af gangen eller at du hurtigt mister overblikket og ikke kan overskue det helt store.

 

Hvad kan du så gøre?

Vær først og fremmest bevidst om, hvad en diagnose kan gøre ved dig. Det er jo ikke ligefrem en humørbooster at få at vide af man lider af kronisk stress eller udbrændthed. Bare tænk på sidste gang nogen sagde til dig at du så træt ud… ja det bliver man jo ikke ligefrem sprudlende af… det kan faktisk godt virke som om at den sidste luft bliver taget af ballonen. Hvis du så oven i hatten bliver advaret om at risikoen for at udvikle depression er stor… hmmm ja så er kursen ligesom allerede sat.

Derfor er det vigtigt at søge professionel hjælp. Hurtigst muligt inden du får gravet et dybere hul for dig selv. Det er ikke en nem situation i. Det er ikke just en tilstand eller et liv man ønsker for sig selv. Du har brug for hjælp. Og her kan jeg ikke understrege nok, hvor vigtigt det er at få den rigtige hjælp. En som har erfaring og den rigtige uddannelse til at hjælpe dig tilbage på rette spor. En som kan hjælpe dig med at se fremad og lære dig at lyse på det positive i dit liv, alt det, der faktisk fungerer for dig og de muligheder du rent faktisk har. For det har du! Og det er her din nøgle ligger.

Din hjerne er plastisk – heldigvis! Der kan derfor godt rettes op på de ændringer, der er sket i din hjerne. Den mest effektive vej er mentaltræning i samspil med coaching. Med mentaltræning påvirker du din hjerne med suggestioner og nye overbevisninger. Mentaltræning hjælper til at sætte en dæmper på Amygdala ved at aktivere den del af dit autonome nervesystem, der skaber ro og balance i kroppen. Det er direkte påvirkning af hjernen – og det virker!

Men vigtigst af alt måske – bevar troen! Det bliver bedre!!

 

Læs mere om stress på bloggen:

Mit bedste stressråd får du her
Informationsforbrug udløser stress
Stressramt – du skal ikke stå alene!
Her vokser træerne ind i himlen
Om at stå på sidelinjen

Tilmeld dig MindTreats nyhedsbrev og få tilsendt e-bogen:
De 9 nøgler – KOM STYRKET UD AF DIN STRESS – gratis.
En trin for trin guide til et bedre live med mere overskud, balance og glæde.