ramme bunden

Hvad sker der når vi rammer bunden – og hvordan rejser man sig igen?

Det er den hidtil sværeste periode i mit liv – dengang jeg ramte bunden. Jeg befandt mig et sort sort hul. Ingen lys, ingen håb, al tro havde forladt mig. Jeg havde ikke mere at gi´ af, ikke mere at kæmpe med. Jeg lå i min seng, kunne ikke stå på mine ben, kunne knap bevæge mig – bare ligge. Jeg var fuldstændig knækket.

Jeg havde på det tidspunkt kæmpet med stress i nogle år. Det havde taget tid, men jeg havde endelig knækket koden og var på vej til bedring. Jeg havde fundet ny retning i mit liv, jeg var i bedre fysisk og mentalt form end jeg længe havde været. Jeg var glad igen, fyldt med idéer og planer for fremtiden. Alligevel kom stressen snigende igen. Jeg havde taget munden for fuld og den fejede benene helt væk under mig – værre end jeg havde prøvet nogensinde før. Der, mistede jeg håbet og troen. Troen på at det kunne blive bedre, på at jeg kunne få det godt igen og få et ordentligt liv. Alt håb var ude. Der var bare mørke og tomhed – resignation.

Dine tanker gør dig syge

Jeg havde aldrig troet at jeg ville havne der. I det sorte hul. Troede slet ikke at jeg kunne blive ‘en af dem’.

Man siger at tro flytter bjerge, men mister man troen bliver man knust af selv samme bjerg. Ens tanker bliver mørke, fyldt med håbløshed og negativitet. Billederne, der opstår i hjernen, bliver mere og mere pessimistiske. Neural banerne, der bliver dannet og sporene, der bliver trådt udvikler sig til en negativ spiral af håbløshed og tvivl på fremtiden. Det bliver til et selvforstærkende tankespind. Du giver ubevidst din hjerne til opgave at se al det negative omkring dig. Jo mere mørke du ser, jo mere mørkt bliver der. Det vi fokuserer på vil vokse.

Jeg var heldig.  Jeg havde værktøjerne til selv at kunne hive mig ud af mørket. Jeg tvang mig selv til at komme ud af sengen og til at fokusere på de bitte små lyssprækker jeg kunne få øje på. Da troen og håbet lige så stille vendte tilbage, gik det op for mig at det netop var det der havde gjort nedturen så voldsom. Mister man troen mister man alt!

Jeg forstod pludselig, hvorfor nogle mennesker har brug for religion. Jeg forstod hvorfor man igennem tiden og i de mest barske områder og tider af livet har haft brug for at tro. Tro giver håb! Og håb er der brug for når alt virker håbløst. Jeg havde brug for at tro på at mit liv kunne blive bedre, på at der var en vej ud af min stress – på et bedre liv.

Træn dit tankemønster

En stresscoaches vigtigste opgave er at lyse på det positive. At få den stressramte til at se alle de små sprækker af lys, som findes. At lære hjernen at fokusere på det positive. Der skal dannes nye billeder og tankespor i hjernen så produktionen af de såkaldte lykkehormoner bliver igangsat. Det slider på kroppen med negative følelser, bekymring og tanker. Det sætter alarmberedskabet i gang og sender kaskader af stresshormoner ud til samtlige celler i hele kroppen. Samtidig lukkes der ned for de funktioner, som hjælper os med at restituere. Der er ikke plads til at reparere kroppen, når vi er ’overlevelsesmode’.

Mit held var at jeg kendte til mentaltræning, som jeg selv bruger i min stresscoaching. Med mentaltræning kan vi påvirke vores tanker. Der skabes nye neurale forbindelser i hjernen, som sikrer vedvarende ændringer af uhensigtsmæssige tankemønstrer. De mørke og negative tankespor erstattes med nye sundere og opbyggende tanker og følelser, så den stressramte får en mere positiv og lys tilgang til verden. Det er simpel påvirkning af hjernen når den er mest modtagelig for nyt input dvs. når den vågne kritiske stemme er slået fra.

Mentaltræning er derfor en særdeles effektiv vej ud af psykiske ubalancer som stress, angst og depression, hvor coaching alene ikke helt slår til. Træningen kræver ikke nogen indsats af den stressramte udover at huske at lytte til programmet. Der opleves hurtige positive forandringer hos den enkelte. Og netop det er med til at forstærke håbet og troen på bedring, hvilket er en af de største forudsætninger for bedring og helbredelse.

 

Vil du høre mere om mentaltræning, så finder du min korte introduktionsvideo her. Jeg kan også varmt anbefale Jørgen Svenstrups introduktion til mentaltræning. Jørgen Svenstrup er den absolut førende på området og formand for brancheforeningen.

Læs mere om stress og mentaltræning i nedenstående blogindlæg

Fra Første til femte gear på under 1 sekund
Informationsforbrug udløser stress
Stressramt – du skal ikke stå alene!
Treat your Mind…!
Train your Brain
Her vokser træerne ind i himlen
Om at stå på sidelinjen