Sygemeldt med stress

Sygemeldt med stress? Hvornår er jeg klar til at arbejde igen?

Er du en af de mange tusinder dansker, der er sygemeldt med stress? Eller er din medarbejder? Så har du helt sikkert stillet dig selv det spørgsmål. For hvornår er man klar til at vende tilbage til arbejdet efter en sygemelding med stress? Der er mange bud på spørgsmålet. Nogen mener, så hurtigt som muligt, nogen mener man skal vende tilbage allerede inden man føler sig helt klar, så man ikke mister tilknytningen til sin arbejdsplads og andre noget helt tredje…

Men hvad er svaret så? Efter min mening er det ikke noget man kan give et entydigt og klart svar på. Det er udelukkende den stressramte, der kan svare på det spørgsmål.

Stress tager tid!

Vi er alle forskellige individer og ikke to stresshistorier er ens. Der findes utallige stressorer (det som udløser stressen) og lige så mange stresssymptomer. Hertil er der mange andre parametre, der spiller ind i den enkeltes situation, som familieforhold, helbred, trivsel generelt, økonomi etc. når man er sygemeldt med stress. Det er heller ikke ligegyldigt om din stress er udløst af dit arbejde, dit privatliv, begge dele eller noget helt tredje.

Først og fremmest skal du ikke lade dig stresse af at din sygemelding tager tid. For det tar´ lang tid at komme over stress, især hvis man har kørt sig så langt ud at man decideret føler sig udbrændt og intet kan overskue. Men at stresse og have dårlig samvittighed over at man er sygemeldt med stress, vil bare forværre symptomerne. Tålmodighed og accept er nøglerne her til en hel og hurtigere helbredelse når man er sygemeldt med stress.

For at komme ud af en stresstilstand er det nødvendigt med hurtig, effektiv og ikke mindst den rigtige hjælp. Har du ikke fået den nødvendige hjælp, er du sandsynligvis ikke klar. For stress går ikke over af sig selv. Det kræver bevidsthed om sin tilstand, sine stressorer og symptomer. Det kræver hjælp, til at håndtere sin stress og navigere igennem den og værktøjer til at få stressen ud af kroppen og komme ovenpå. Der kræver ligeledes at man får opbygget noget sund mental robusthed for at undgå tilbagefald og kunne håndtere symptomerne når de dukker op. Først der kan du begynde at tænke på en tilbagevenden.

Så hvornår er jeg helt klar?

Kun du kan svare på det spørgsmål, ved at mærke efter og være fuldstændig ærlig. Og det er helt essentielt at svaret tager udgangspunkt i DIT eget behov og ikke i andres!

Det første tegn på at du er ved er være klar til at vende tilbage, er når lysten melder sig. Når du begynder at få overskud igen, føler dig klar og begynder at glæde dig til at vende tilbage! Når du har haft en længere periode med flere gode dage end dårlige. Når du har følt ægte overskud i krop og hoved og begynder at føle dig mere som dig selv igen. Husk på at du har kørt på lånte ressourcer og skylder din krop at få fyldt helt op inden du bruger af dem igen. Først der er du klar og ikke et sekund før.

Når du sammen med din læge eller stresscoach har fået fastlagt et starttidspunkt, skal du tage nogle forholdsregler, for at sikrer at du kommer tilbage på den helt rigtige måde for dig og sikrer at du ikke går ned igen.

Klare linjer og forventningsafstemning

At vende tilbage til arbejde når man har været sygemeldt med stress tager tid og vil afhænge fuldstændig af omstændighederne og den enkeltes situation. Er stressen oprindelig udløst af for stort arbejdspres, for mange deadlines, for høje forventninger, dårlig ledelse eller andet så er det nødvendigt at tage hånd om disse stressorer inden du vender tilbage, da der ellers er meget stor sandsynlighed for tilbagefald.

Inden du vender tilbage til din arbejdsplads, skal du have talt med din stresscoach, læge e.l. om en genoptrapningsplan, som skal afstemmes med din chef. Det skal ligge helt klart for både dig og din arbejdsgiver at din plan er til genforhandling. Ingen (heller dig selv) ved, hvordan du vil reagere engang tilbage på arbejdet, hvor mange timer, du kan overkomme i starten og hvor hurtigt, du kan trappe op.

Det er derfor helt essentielt at begge parter er indstillet på en løbende genforhandling. Det kan fx ske ved en ugentlig samtale, hvor du ærligt fortæller om hvordan det går og hvad du eventuelt har behov for. Det er vigtigt at du både er ærlig overfor dig selv og din arbejdsgiver, da desværre mange føler sig presset af at gå hurtigt op i tid. Presset kommer lige så ofte fra ens egne forventninger som fra arbejdspladsen, så man paradoksalt nok stresser sig selv.

Udover arbejdstider og arbejdsopgaver skal du også sikrer dig at du får de mest optimale arbejdsforhold. -Når man har været sygemeldt med stress vil man ofte opleve udfordringer med støj, mange mennesker omkring sig, kraftigt lys m.m. Har du brug for særlige forholdsregler, som eget kontor, stille rum, høreværn, hjemmearbejdsdag o.l. så skal du sikre dig at det også er på plads inden du starter. Det gælder i bund og grund om at eliminere så mange bekymringer og potentielle stressorer som muligt.

Din hjerne skal have tid til at komme sig

Det her er et meget overset og endnu ukendt område, som desværre kunne spar mange for tilbagefald.

Det kaldes det kognitive efterslæb og betyder i alt din komplekse enkelthed at din hjerne ikke kommer sig så hurtigt som dit humør og din følelser gør. Når man er ramt af stress over en længere periode sker der ændringer i hjernen. Og de ændringer er ikke så hurtige til at komme i balance igen som ens emotionelle system.

Du kender det helt sikkert selv. Din stress har givet dig udfordringer med at huske, med at klare flere opgaver på engang, måske også med at håndtere larm, eller mange mennesker på et sted. Den del af din hjerne som aktiverer dit alarmberedskab er vokset. Det er sket på bekostning af den del af din hjerne, som bl.a. bruges at danne sig overblik, til at løse problemer og andre overordnede kognitive funktioner.

Derfor når du føler dig klar til at vende tilbage til arbejde, er der stor sandsynlighed for at din hjerne ikke helt er så klar endnu. Og derfor skal du tage dine forholdsregler båd med hensyn til karakteren af arbejdsopgaver og mængden – du kan (endnu) ikke det samme som før din sygemelding. (Du kan læse mere om det kognitive efterslæb her)

Styr uden om faldgruberne

Det er desværre ikke unormalt at få tilbagefald og blive sygemeldt med stress mere end én gang… jeg kan faktisk ikke tælle på én hånd, hvor mange gange jeg selv har været helt nede og bide i græsset.

En af de største faldgruber er at du overvurder dig selv og hvad du kan. Jeg kan huske at jeg selv, efter min første sygemelding, meget naivt tænkte: ’Nå nu har jeg været ned en gang, så sker det ikke igen’. Men det er desværre ikke som skoldkopper – stress vender helt sikkert tilbage, hvis du ikke tager dig selv alvorligt. Og hvis du ikke giver din hjerne tid til at komme sig ordentlig…!

Det er så nemt at falde tilbage i gamle vaner og mønstrer, når hamsterhjulet begynder at svinge igen. At overhøre signalerne fordi ’det er der altså ikke lige tid til’. Men du kan ikke det samme som før, og kommer muligvis heller ikke til det igen. Jo før du slutter fred med det, og accepterer tingene som de er, jo hurtigere kommer du ovenpå. Du risikerer ellers at blive din egen stressfaktor, enten ved at skubbe dig selv for hårdt eller slå dig selv om i hovedet over at du ikke længere er super(wo)man.

En anden faldgrube er at lade bekymringerne tage over. Det kan være angst for om stressen vender tilbage, frygten for om man kan holde til at være tilbage på arbejde, bekymringer om hvad de andre på arbejdspladsen tænker og om man nu bliver anset for svag eller for at være hypokonder. Bekymringer for om man kan beholde sine arbejdsopgaver eller sit job. Bekymringer og frygt udløser stresshormoner i kroppen og vil forværre situationen. Øv dig i at fokusere på alle de små fremskridt, på det gode ved at være tilbage på arbejde igen og spark bekymringerne helt ud af din bevidsthed.

Sørg for at få den nødvendige hjælp undervejs af en stresscoach e.l. så du kan styre uden om faldgruberne og sikrer den mest optimale tilbagevenden med langtidsholdbar effekt.

Læs mere om stress i nedenstående blogindlæg

Fra Første til femte gear på under 1 sekund
Informationsforbrug udløser stress
Stressramt – du skal ikke stå alene!
Spørgsmål om stress fra en ung mand

Hvordan opstår stress og hvad sker der i kroppen?
Fra liggestol tilbage til kontorstol
Er yoga svaret på stress?