Informationsforbrug forværrer stress

Informationsforbrug udløser stress

Vi er meget oplyste og bevidste om, hvad der er sundt og usundt for vores kroppe – hvad vi skal spise og hvad vi helst skal undgå for meget af. Men hvad med vores mentale sundhed – det vi fodrer vores hjerner med? Det er værd at tage et nærmere kig på! For også vores informationsforbrug udløser stress.

Ligesom vores kroppe, har vores hjerner brug for ’sund kost’. Og her mener jeg ikke Ginseng, Q10 eller andre kosttilskud. Jeg mener heller ikke Platons samlede værker eller Einsteins relativitetsteori. Jeg mener et bevidst informationsindtag, som sikrer at balancen opretholdes og som holder vores stressrespons system i bero.

Siden 1970 er der blevet talt om ’Informations overload’ og ja, der er sket en hele del på informationstilgangen siden da. Al information vi tager ind bliver bearbejdet af vores hjerne. Vi modtager over 10 millioner bit gennem sanserne pr. sekund. Det meste bliver sorteret fra, og noget bliver behandlet, men uanset så forholder vores hjerne sig til det hele. Og al information påvirker os i større eller mindre grad. Vores informationsforbrug udløser og forværrer stress i kroppen. Det er derfor ikke omkostningsfrit. Vi er i det hele tage slet ikke skabt til al den information. Vores hjerner er blevet overhalet i evolutionen og udviklingen, og det er en udfordring i sig selv.

Den mentale kostpyramide

Som stressramt er det vigtigt at være bevidst om hvad man tager ind – fodrer sin hjerne med. Hvor meget information hjernen har overskud til at bearbejde og hvilken slags information man skal holde sig helt fra. Når man er stresset (og her taler vi om skadelig stress) så er ens system i højeste alarmberedskab. Det betyder at ens hjerne kun har fokus på at identificere og se efter farer – det er hele omdrejningspunktet og målet for en stresset hjerne, da den oplever at være i en livstruende situation. Og da vores hjerne ikke kan skelne mellem virkelighed og fantasi, vil dårlige nyheder – krig vold, ødelæggelse – uanset om det er (andres) virkelighed eller fiktion – være som spandevis af benzin på bålet.

Fig 1: Den mentale kostpyramide

Den Mental Kostpyramide kan bruges som vejledende. Stress er jo individuelt – ikke to stressforløb er ens, der findes et utal af stressorer og stresssymptomer og derfor er der ikke en ’one-size fits all’ løsning på stress. Men som udgangspunkt bør man som sygemeldt med stress kun fodre sin hjerne med den nederste del af pyramiden. En stresset hjerne er overbelastet og har brug for ro til at reparere sig selv, den skal ikke belastes med informationer eller påvirkes til yderligere produktion af stresshormoner. Man bør derfor holde sig langt væk fra det gule og det røde felt i pyramiden, indtil kortisolniveauet er faldet helt og man føler sig klar til input.

Informationsforbrug forværrer stress

Er man udfordret af stress er det derfor en god idé at kigge på sit informations forbrug og måske foretag en ’kostomlægning’ på nogle områder for at passe på sin mentale sundhed. Mange starter fx morgnen med at læse nyheder, så overfald, krig, hungersnød og voldtægt bliver skyllet ned sammen med morgenkaffen. Det er OK hvis man er i balance og ikke påvirket af stress, men det er en yderligere belastning for de, hvis stressrespons system er højaktiveret. Derfor bør man som stressramt undersøge, hvad der påvirker én og hvordan, og i det hele taget være nøjsom, kritisk og selektiv i sit indtag af informationer.

Jeg er sikker på at mit valg af litteratur i dag ville fremkalde stærk hovedrysten hos mine daværende litteraturvidenskab medstuderende. Det samme gælder mit TV forbrug, som begrænser sig til Vild med Dans og den Store Bagedyst…nå ja, og en del Ramasjang… og den eneste avis jeg åbner er Nettos tilbudsavis. Desuden har jeg ikke set nyheder de sidste 4 år.

Et bevidst valg

Jeg aner stort set ikke hvad der sker i verden, jeg kan ikke nævne navnet på en eneste minister eller redegøre for nogen som helst politiske konflikter… (det eneste, der ikke er gået over hovedet på mig er at Trump er blevet præsident i USA – den var svær at undgå…) I starten var jeg virkelig flov over ikke at følge med og over ikke at kunne tale med om, hvad der skete i rundt omkring i verden. For der er en stor forventning om at ’man’ skal følge med, være opdateret og oplyst, kunne tale med om den politiske scene. Der ligger prestige i viden og information i dag. Vi kan blive informeret på alle tider af døgnet så der er ingen undskyldning for ikke at være det.

Jeg har taget et bevidst (fra)valg og jeg står fuldstændig fast på min beslutning uanset rykkede næser og løftede øjenbryn. Jeg vil ikke sige at jeg er stolt af det, men jeg ved hvor vigtig ens mentale sundhed er, for ens livskvalitet og derfor står jeg fast…. hvad det meste angår i hvert fald – arbejder stadig på min rygrad, omkring de sociale medier , som trods diverse tiltag stadig er præget af yoyo indtag…


Læs mere om stress i nedenstående blogindlæg

Stressramt – du skal ikke stå alene!
Spørgsmål om stress fra en ung mand

Hvordan opstår stress og hvad sker der i kroppen?
Fra liggestol tilbage til kontorstol
Er yoga svaret på stress?
Stress quick fix

Du er også velkommen til at melde dig ind MindTreats Facebook gruppe ‘Fra stress til indre styrke’ og få råd, hjælp, stille spørgsmål til mig omkring stress samt sparre med ligesindet.